Doorgaan naar hoofdcontent

Liegende rechters en officieren van justitie

 

Aanwijzing kinderpornografie (2016A005)

Categorie

  • vervolging

Rechtskarakter

Aanwijzing i.d.z.v. art. 130 lid 4 Wet RO

Van

College van Procureurs-Generaal

Aan

Hoofden van de OM-onderdelen

Registratienummer

2016A005

Datum inwerkingtreding

1 mei 2016

Publicatie in Staatscourant

2016, 19415

Relevante beleidsregels

Aanwijzing zeden (2016A004)

 

Aanwijzing executie-indicator en formulier risicoprofiel (2010A028)

 

Aanwijzing AVR (2010A018gp)

 

Aanwijzing mensenhandel (2013A012)

 

Richtlijn voor strafvordering Kinderpornografie (2016R010)

 

Richtlijn voor strafvordering verkrachting (Art. 242 Sr) (2012R012)

 

Richtlijn voor strafvordering seksueel misbruik van minderjarigen (2015R047)

 

Aanwijzing voorlichting opsporing en vervolging (2012A009)

Wetsbepalingen

Titel XIV, Tweede Boek van het Wetboek van Strafrecht                                  Verdrag van Lanzarote inzake de bescherming van kinderen tegen

seksuele uitbuiting en seksueel misbruik (Trb. 2008, 58 en Trb. 2010,

156)

Bijlagen

-

SAMENVATTING

Deze aanwijzing geeft een kader en regels voor de strafrechtelijke aanpak van zaken betreffende kinderpornografie. De aanwijzing is een aanvulling op de Aanwijzing zeden, die onverkort van toepassing is op kinderpornozaken, tenzij in de Aanwijzing kinderpornografie anders wordt aangegeven.

Bij de aanpak van kinderpornografie wordt aangesloten bij de uitgangspunten voor de strafbaarstelling van kinderpornografie, blijkend uit de parlementaire geschiedenis [1]:

  • Minderjarigen dienen beschermd te worden tegen het seksuele misbruik dat bij de vervaardiging plaatsvindt;

 

  • Minderjarigen dienen beschermd te worden tegen het in omloop brengen van het materiaal waarop ze seksueel misbruikt worden;

Afbeeldingen van naturisme, sauna douchende of in bad zittende kinderen, en kinderen die naakt in een studio of die zelf zonder dwang masturberen vallen hier dus niet onder. Dit zijn namelijk gedragingen waar geen enkel misbruik en zelf seksuele activiteiten plaatsvinden, als een minderjarige zelf zonder dwang en vrijwillig masturbeert is nog steeds geen enkele sprake van misbruik.

Politie en justitie maken zelf juist misbruik van deze wetgeving, door onschuldige mensen die onschuldige beelden bezitten waarop kinderen masturberen af te doen als seksueel misbruik kinderporno en zogenaamde slachtoffers. De echte slachtoffers van deze wetgeving zijn de opgepakte onschuldige mensen, van een wetgeving die fouter dan fout is.

 

  • Minderjarigen dienen beschermd te worden tegen materiaal dat misbruik inhoudt of suggereert. Dit materiaal kan dienen om minderjarigen aan te moedigen of te verleiden deel te nemen aan seksueel gedrag.

Voor kinderen vanaf het 10de levensjaar vindt na de lichamelijke ontwikkeling ook de seksuele ontwikkeling plaats, in deze ontwikkeling ontdekken ze hun eigen geslachtsdelen en dat van een ander. Ook hoort bij het ontdekken van het eigen lichaam masturbatie bij of het experimenteren met leeftijdsgenootjes bij.

 

  • De subcultuur die seksueel misbruik van minderjarigen bevordert of als normaal en acceptabel probeert voor te stellen dient als zodanig te worden bestreden.

1. ACHTERGROND

1.1 Kinderpornografie

Strafbare feiten met betrekking tot kinderpornografie zijn zedendelicten en daarmee ernstige schendingen van de lichamelijke en geestelijke integriteit van het slachtoffer.

Afbeeldingen van naturisme, sauna douchende en in bad gaande kinderen horen hier echter niet bij, ook bij het zelf maken van de keuze dat kinderen zich graag online of op foto’s en video’s masturberen horen niet bij deze categorie.

De omstandigheden waaronder minderjarigen slachtoffer worden van het vervaardigen van kinderpornografie alsmede de gevolgen ervan voor het persoonlijk leven van het slachtoffer en zijn of haar omgeving, zijn bijzonder divers en moeilijk meetbaar. Net als bij overige zedendelicten, moet bij onderzoek en vervolging van kinderpornografie daarom uiterste zorgvuldigheid worden betracht.

Een bijkomend en leedverzwarend element van kinderpornozaken is het aspect van internet: een eenmaal verspreide afbeelding kan niet meer verwijderd worden en kan binnen een korte periode nog vele malen bekeken of gedownload.

Het grootste probleem is dat met namen de overheid het menselijke naaktheid niet accepteert, ook accepteert men het niet dat kinderen rond het 10de levensjaar het lichaam ontdekken en beginnen met masturbatie. Ook als er niet eens beelden zijn van masturbatie maar een kind op het naaktstrand of in de sauna wordt door de overheid al als kinderporno en niet normaal bestempeld. Ook nemen kinderen naakt foto’s voor vrienden of om zichzelf te kunnen vergelijken, terwijl iedereen eigenlijk naakt is en te wereld komt zou naakt tegenwoordig niet eens normaal zijn. Maar het tegenovergestelde is niet normaal, dat alles dat met naakt te maken heeft te kust en te keur wordt verafschuwd. Als iemand een persoon op welke manier dan ook afrekent of verafschuwd omdat deze ergens naakt op het internet zou staan dan is deze persoon juist niet normaal, waarom iemand het leven zuur maken terwijl de persoon in kwestie niets verkeerds doet door naar een naturisten camping en of strand te gaan of het nemen van een sauna, bad of douche of zelf masturberen dat een geheel natuurlijk gedrag en ontwikkeling is.

Die wetenschap dragen slachtoffers van kinderporno-delicten altijd met zich mee. Het gegeven dat een afbeelding op internet verspreid wordt en gedownload kan worden kan steeds herhaald slachtofferschap tot gevolg hebben.

De productie en verspreiding van kinderpornografie is bij uitstek een grensoverschrijdende zaak.

Voor kinderen van 0 tot en met 9 jaar is het een grensoverschrijdende zaak, op deze leeftijd zijn kinderen nog op geen enkele manier met de geslachtsdelen of seksualiteit te maken. Vanaf het 10de levensjaar is het ontdekken van de geslachtsdelen en seksuele ontwikkeling de normaalste zaak. Ook het kind dat vanaf de 10de levensjaar masturbeert en dit zelfs online doet is nog steeds geen enkele grensoverschrijdende zaak, en is het netzo normaal als voor volwassen online masturberend te zien zijn. Zelfs al worden die beelden miljoenen keren gedeeld of op het internet gezet, de minderjarige die door deze wetgeving als slachtoffer gemaakt wordt heeft ook tot de dag van vandaag niets verkeerds of strafbaars gedaan, de personen die deze mensen en of minderjarige chanteert zijn de personen die niet deugen en bezig zijn met een strafbaar feit. En juist niet de personen die deze afbeeldingen bezitten en of bekijken, masturbatie is voor elk wezen dier of mens een natuurlijk feit en verschijnsel.

Veel kinderpornografisch materiaal wordt geproduceerd in landen waar dat met minder risico kan dan in Nederland. Andersom kan in Nederland geproduceerd materiaal op de wereldwijde markt gebracht worden. Vervolgens wordt het, veelal via internet, in zeer korte tijd wereldwijd verspreid. Mondiaal is er een gigantisch aanbod van kinderpornografisch materiaal en een grote afzetmarkt. De lucrativiteit van deze handel is enorm.

Om over de productie van kinderporno te spreken gaat ook veel te ver, wanneer is een minderjarige met de productie van kinderporno bezig als de persoon zelf online en op foto’s en video’s masturbeert of zich naakt vertoond is dit nog steeds geen enkele productie of kinderhandel waar de wet wel bedoeld voor zou zijn.

Het gebruik van minderjarigen in de internationale seksindustrie kent vele vormen. Dat levert behalve kinderpornografisch materiaal (waarop expliciete seksuele activiteit zichtbaar is of kinderen in erotische poses zijn afgebeeld) ook materiaal op dat niet evident strafbaar is, maar waarvoor wel kinderen zijn geëxploiteerd. Bezit van dergelijk materiaal kan dan ook bijdragen aan een verdenking ten aanzien van kinderpornografie.

In deze tekst worden ook naturisten foto’s of die van een normale thuissituatie ook als kinderporno bestempeld zodra er dus naakt of een geslachtsdeel te zien is, en elke ouder die foto’s of filmpjes heeft van zijn badende kinderen of naakt spelend in de tuin en of een zwembadje zijn al kinderporno en strafbaar. Terwijl je een enorm zieke geest moet hebben en een persoon moet zijn om dit soort beelden als porno en misbruik gaat zien, dus een serieuze verdenking en een zogenaamde strafbaarfeit voor afbeeldingen zonder kindermisbruik en of seksuele activiteiten.

1.2 Onderzoek naar kinderpornografie

Veel slachtoffers van kinderpornozaken zijn kwetsbaar. Tegelijkertijd hebben onderzoeken naar kinderpornografie een grote maatschappelijke impact en een grote impact op het leven en de omgeving van de verdachte. Deze factoren maken dat onderzoeken naar kinderpornografie met uiterste zorgvuldigheid moeten worden uitgevoerd. De diverse belangen worden per zaak afgewogen en de prioritering van handelen vindt plaats op basis van deze afweging.

Van slachtoffers kan nog steeds niet gesproken worden zolang de personen op beeld door hen zelf is vastgelegd of tijdens een naturistenvakantie, een sauna, een douche, tijdens het bezoek van een naaktstrand en zo zijn er nog vele andere activiteiten waar seksualiteit en of misbruik niet van toepassing is en geen enkele slachtoffers schuilgaan. Met de slachtoffers vallen juist wel de mensen die voor dit soort beelden te maken krijgen met politie, justitie en een strafproces, deze mensen zijn de enige echte slachtoffers waar over je in een slachtofferrol kunt spreken. Mensen die tot en met de dag van vandaag niet één strafbaar feit hebben gepleegd maar onschuldige naaktfoto’s bezit te maken krijgen met politie en het strafrecht en alle persoonlijke spullen in beslag genomen en vernietigd worden door een wetgeving waar niet één letter van klopt! Dat zijn de enige echte slachtoffers!

1.3 De rol van het strafrecht

De focus van de strafrechtelijke aanpak van kinderpornografie is, naast het aanpakken van mensen die kinderpornografie downloaden of zich daar toegang toe verschaffen, met name gericht op verspreiders en producenten van kinderpornografie. Bij de verdenking van seksueel misbruik, vervaardiging van kinderpornografie, commerciële of grootschalige verspreiding, wordt in beginsel strafrechtelijk opgetreden.

Zelfs bij het bezit van naturisten foto’s of films waar een minderjarige op te zien zijn zonder dat er ergens sprake is van seksueel misbruik, krijgen bezitters van dit soort beelden al te maken met het strafrecht terwijl er geen enkele sprake is van een strafbaar feit. De organisaties zoals politie en justitie alle beelden zelfs van bomen en betonblokken als kinderporno kunnen benoemen, zodat elke onschuldige burgers die tot de dag van vandaag geen gevoelens voor kinderen hebben of zelfs iemand te hebben aangeraakt bestraft worden voor het bezit van kinderporno omdat u uw kind naakt badend heeft vast gelegd op foto en video.

Eventuele instemming van minderjarigen maakt dit niet anders. Minderjarigen kunnen de (lange-termijn)gevolgen van deelname aan het maken en het in omloop brengen van pornografisch materiaal waar zij zelf op staan, anders dan de meeste volwassenen, niet altijd goed overzien en worden om die reden beschermd door de wet. Het strafrechtelijk optreden van het openbaar ministerie sluit hierbij aan.

Waarom zou een kind last hebben of krijgen van hun eigengemaakte naaktbeelden en of masturbatie foto’s en films? Dit komt alleen maar omdat juist de overheid dit soort beelden verafschuwd, terwijl het juist de normaalste zaak ter wereld is en gros van de mensen hun seksualiteit voor zichzelf of anderen vast legt. Om deze redenen is het belachelijke dat er mensen zijn die moeilijk doen en misbruik maken van de situatie als iemand naakt is, Jantje gaat Pietje chanteren met zijn gemaakte en geplaatste masturbatie filmpjes, terwijl ook Jantje dit soort filmpjes online heeft staan.

Waar sprake is van een verdenking van alleen downloaden, bezit of kleinschalige verspreiding, wordt maximaal ingezet op het voorkomen van herhaald daderschap. In deze gevallen kan vanuit het perspectief van het vergroten van de veiligheid gekozen worden voor een buitengerechtelijk traject, waarin snel ingrijpen en snel starten van adequate daderbehandeling prevaleren.

Een persoon die iets van internet download is een dader? Volgens deze tekst wel, als ik een handleiding of een liedje of een zipmap met naturistenfoto’s van het internet pluk of download ben ik een dader. Hoe kan iemand een dader zijn zonder dat er sprake is van slachtoffers, een tiener die zijn seksuele daden vrijwillig vast legt en op internet plaatst kan immers nooit een slachtoffer zijn van eigen daden. Dit geld ook voor personen die deze beelden bezitten geen enkele dwang of chantage en misbruik heeft plaats gevonden of andere strafbare feiten hebben gepleegd, als dader neergezet worden voor het feit dat het zogenaamde slachtoffer zelf vrijwillig zijn seksualiteit met de buitenwereld gedeeld heeft via het internet.

1.4 Seksueel digitaal gedrag door minderjarigen

Het is meer en meer gebruikelijk dat mensen onderling erotische afbeeldingen van elkaar en zichzelf uitwisselen via internet of smartphone (het zogenaamde ‘sexting’). Ook gaan mensen meer en meer contacten aan waarbij zij seksuele handelingen verrichten voor de webcam. Seksualiteit beleven en uitwisselen op deze manier gebeurt ook tussen minderjarigen onderling of minder- en meerderjarigen tussen wie een gering leeftijdsverschil bestaat. In veel gevallen is er sprake van consensus tussen de betrokkenen, zijn de belangen van de betrokken minderjarigen door deze vorm van seksualiteit niet geschaad en kan het gedrag gezien worden als leeftijdsadequaat. Er is dan weliswaar strikt genomen sprake van vervaardigen of bezitten van kinderpornografie, maar het openbaar ministerie acht strafrechtelijk optreden in dergelijke gevallen niet opportuun.

Waar wel schade is, moet goed worden afgewogen of de inzet van het strafrecht de juiste vorm is om deze schade te beperken en/of te herstellen. Alternatieve mogelijkheden, zoals het bijsturen van (internet)gedrag of het voorlichten van minderjarigen en/of hun ouders, kunnen in bepaalde gevallen meer en beter effect sorteren.

Er zijn ook gevallen waarin het beeldmateriaal wordt vervaardigd of verspreid met de bedoeling om dwang uit te oefenen, te pesten of te chanteren. Of waarbij er wel degelijk sprake is van een groot leeftijdsverschil, soms zonder dat de minderjarige zich hiervan bewust is. Ook anderszins kunnen de gevolgen van het vervaardigen en/of verspreiden van het beeldmateriaal voor de minderjarige zeer ernstig zijn. Leidend criterium bij de afweging of vervolging is aangewezen, is de schade die is berokkend aan de afgebeelde minderjarige en het belang van deze minderjarige (en eventuele andere betrokkenen).[2]

Zolang er met beelden van niet één betrokken persoon meerder of juist minderjarig chantage gepleegd wordt of slachtoffer zijn van andere pesterijen zijn er geen enkele slachtoffers, ook de wetgever en de wetgeving maar ook de overheid zelf en de samenleving moeten naakt niet verafschuwen maar accepteren als een natuurlijk feit en proces dat nu éénmaal bij het leven hoort. Ieder mens heeft gevoelens en behoeftes, als mensen zonder seksuele of andere bij bedoelingen het prettig vinden om naakt te zijn zit er niets anders op dan elkaar te respecteren en te accepteren. Ook als een persoon zich op het internet zo vrij geeft of juist wel eigen seksuele behoeftes uitoefent op het internet, door uit eigenwil vrijwillig beelden van masturbatie of andere vrijpartijen te delen, ieder mens masturbeert en heeft seks of het nu om jong of oud gaat. Het is niets meer dan een natuurlijk gedrag en gevoelens die ieder persoon ontwikkeld tijdens de pubertijd, dit geeft geen enkel mens op de wereld het recht om mensen op het gedrag aan of af te rekenen of tegen hen te gebruiken. Gedrag en of gevoelens dat menselijk is word zowel door de persoon die het gedrag afkeurt als de persoon die het online zet geuit, de één durft het niet openbaar en doet het thuis, terwijl een ander zijn gevoelens en behoeftes graag met de hele wereld deelt. Dat is iedereen zijn eigen keuze dat door iedereen en zelfs de overheid en wetgeving geaccepteerd en gerespecteerd moet worden.

2. OPSPORINGSONDERZOEK

2.1 Doorzoeking en inbeslagneming

In geval van verdenking van een strafbaar feit omschreven in art. 240b Sr staan aan de politie en de officier van justitie twee soorten bevoegdheden ter beschikking die kunnen leiden tot de inbeslagneming van goederen.

  • Op grond van art. 110 Sv kan in een woning een doorzoeking plaatsvinden onder leiding van een rechter-commissaris (bij spoed art. 97 Sv).
  • Daarnaast geeft art. 551 Sv, in geval van een verdenking van een strafbaar feit als omschreven in art. 240b Sr, aan de in art. 141 Sv bedoelde ambtenaren de bevoegdheid te allen tijde ter inbeslagneming de uitlevering te vorderen en vervolgens over te gaan tot inbeslagneming van alle hiervoor vatbare voorwerpen. Zij hebben toegang tot alle plaatsen waarvan redelijkerwijs vermoed kan worden, dat daar een zodanig strafbaar feit wordt begaan. In beginsel wordt art. 551 Sv alleen toegepast na toestemming van de officier van justitie.

Bij toepassing van art. 551 Sv kunnen, bij verkregen toestemming daartoe van de (hoofd)bewoner, dezelfde opsporingshandelingen in de woning worden toepast als tijdens een doorzoeking onder leiding van een rechter-commissaris (artt. 97 en 110 Sv). Te denken valt hierbij aan het doorzoeken van de woning, het maken van foto’s van de woning, het opmeten van vertrekken en dergelijke.

Tijdens de doorzoeking van de woning worden in beginsel alle digitale en analoge gegevensdragers van de verdachte die voor het onderzoek van belang zijn in beslag genomen. Onderzoek aan inbeslaggenomen gegevensdragers kan immers inzicht geven in het gedrag van de verdachte ten opzichte van kinderpornografie. Contacten, eventuele kinderpornografische netwerken of aanwijzingen voor door verdachte gepleegd seksueel misbruik kunnen vastgesteld worden.

Daarnaast kunnen voorwerpen die bewijs kunnen leveren voor een redelijke verdenking van daadwerkelijk door de verdachte of anderen gepleegd misbruik van minderjarigen in beslag worden genomen. Verder kunnen opnames gemaakt worden van de woning van de verdachte en de verschillende vertrekken daarvan. Deze opnames kunnen gebruikt worden om de pleegplaats van (eventueel in andere onderzoeken) aangetroffen kinderpornografisch materiaal en jegens een minderjarige gepleegd seksueel misbruik te bepalen. Hiervoor is vergelijkingsmateriaal van achtergronden, woningen en meubels noodzakelijk.

Waar is de privacy van het gezin en de zogenaamde verdachte? Daar wandelen de overheidsinstanties gewoon overheen, als jij als naturist voor naturistenfoto’s veroordeeld of als verdachte word gezien heeft het hele gezin geen enkele privacy meer. Hoe iemand leeft, welke familie foto’s er aan de muur hangen net als kunst, de lampen en gordijnen die er in huis hangen, hoe de slaapkamer, douche en toilet eruit zien, want je zou wel eens een kind hebben misbruikt of gaan misbruiken. En als er maar een meubel of stukje behang of lamp maar overeen komt met die bij jou in huis, dan ben je al meteen verdachten en staat de politie voor de deur.

Het kan ook noodzakelijk zijn om andersoortig materiaal in beslag te nemen, te weten gegevensdragers met foto- en filmmateriaal dat niet direct als strafbaar materiaal in de zin van art. 240b Sr valt aan te merken. Het gaat dan bijvoorbeeld om al dan niet heimelijk gemaakte foto’s en films van minderjarigen, waarop geen betrokkenheid bij seksuele gedragingen is te zien of waarbij de vraag of het gaat om seksuele handelingen niet op korte termijn eenvoudig is te beantwoorden. Dit materiaal bestaat vaak uit opnames die op vakantie, op straat en bij gelegenheden waar veel minderjarigen komen zijn gemaakt, al dan niet door de verdachte zelf. Ook betreft het vaak materiaal dat voortgekomen is uit (hobbymatige) modelfotografie van minderjarigen of als “kunstuitingen” of “naturistisch” wordt bestempeld. Gelet op de kennelijke houding van verdachte tegenover seksualiteit en/met minderjarigen of zijn wijze van omgaan met dit materiaal en/of minderjarigen en eveneens op de huidige mogelijkheden tot digitale manipulatie van dit materiaal tot strafbaar materiaal, kan het wenselijk zijn dat dit materiaal niet aan verdachte wordt teruggeven. [3] Of inbeslagneming van dergelijke materiaal noodzakelijk is, is ter beoordeling van de rechter-commissaris (in het geval van art. 97 of 110 Sv) of de officier van justitie (in het geval van art. 551 Sv) onder wiens leiding danwel verantwoordelijkheid de doorzoeking plaatsvindt.

Met andere woorden kunnen foto’s van in bad zittende of spelende kinderen of foto’s van de voetbalvereniging en naturistenfoto’s bestrafbaar en kinderporno gemaakt omdat je eventueel die beelden van minderjarigen kan seksualiseren. Ook dit is een argument dat nergens op slaat, een persoon moet wel zo geestesziek zijn om zoiets te gaan doen, überhaupt als de overheid al zo denkt of de conclusie trekt lopen daar de grootste en ziekste geesten rond. Geen enkel normaal mens en vooral geen enkele naturist die zoiets doen zou, een persoon met een zieke geest heeft al genoeg aan een onschuldige profielfoto van sociaalmedia. Het draait niet om de manipulatie van naaktfoto’s van het zogenaamde slachtoffer, door op bestaande legele porno foto’s van achttienplus het hoofd van iemands profielfoto te plakken en er is al porno om iemand belachelijk te kunnen maken en te chanteren.

2.2 Behandeling en registratie van inbeslaggenomen materiaal en onderzoek daaraan

Het inbeslaggenomen materiaal wordt uiterst zorgvuldig behandeld en geregistreerd. De beoordeling of een afbeelding een strafbare afbeelding is, geschiedt onder verantwoordelijkheid van de officier van justitie door daartoe bevoegde opsporingsambtenaren.

Niet zelden is de hoeveelheid inbeslaggenomen gegevensdragers of de hoeveelheid zich daarop bevindende bestanden bijzonder omvangrijk. Daarnaast volgen de digitale ontwikkelingen op internet en binnen de techniek van gegevensdragers elkaar in hoog tempo op. De officier van justitie weegt daarom ook af in hoeverre het noodzakelijk is de gehele collectie van afbeeldingen of slechts delen ervan te onderzoeken en op welke wijze dat dient te gebeuren. Zo kan gekozen worden voor het nemen van representatieve steekproeven [4] of toepassing van specifieke software of methodieken.

2.3 Beoordeling van de strafbaarheid van het materiaal

Op grond van art. 240b Sr is een strafbare afbeelding een afbeelding van een (kennelijk) minderjarige, die (schijnbaar) betrokken is bij een seksuele gedraging. Een seksuele gedraging is in ieder geval iedere gedraging die valt onder de in het Wetboek van Strafrecht beschreven zedendelicten.

Het antwoord op de vraag of een afbeelding wel of niet strafbaar is, hangt af van de mate waarin er sprake is van een normale afbeelding van een (al dan niet geheel of gedeeltelijk ontblote) minderjarige in de gezinssfeer. Er is sprake van een normale afbeelding van een geheel/gedeeltelijk ontblote minderjarige in de gezinssfeer, wanneer de afgebeelde gedraging past bij een minderjarige van die leeftijd en de gedraging is vastgelegd in een omgeving en in een context waarin een minderjarige normaal verkeert.

Geen enkele afbeelding en seksuele gedraging van een minderjarige vanaf de leeftijd van 10 jaar kan als kinderporno of gedraging dat niet bij de leeftijd past worden gekwalificeerd worden, als een kind het 10de levensjaar heeft bereikt begint men in de normale ontwikkeling met het ontdekken en experimenteren van het lichaam en de geslachtsdelen. Masturbatie is ook een fase van de geslachtsdelen en de gevoelens die men krijgt bij aanraking van de geslachtsdelen, de aanraking worden als snel prettig gevonden en krijgt de jongen een stijve penis en wordt van een meisje de vagina nat. Door de stijve penis of de vagina te blijven aanraken word het gevoel nu juist nog lekkerder en komen ze voor het eerst klaar.

Als in een naturisten familie de zoon tijdens het slapen of het ontbijt een stijve penis heeft door een ochtend erectie is dat een onschuldig en natuurlijk verschijnsel, en heeft dit op geen enkele manier een seksuele lading of bedoeling, ook babys kunnen op elk ongewenst moment een stijve penis krijgen.

Zelfs als een naturisten foto per ongeluk iets meer de penis of vagina in beeld komen, word zelfs deze onshuldige foto door de wetgeving als kinderporno bestempeld zonder het maar iets met seksuele opwinding, handelingen en of kindermisbruik te maken heeft. Als naturist zijnde zou je onderhand verplicht zijn een opleiding tot fotograaf en advocaat of rechten gehad hebben, om zonder maar één risico te lopen om per ongeluk zonder opzet kinderporno te produceren als je per ongeluk de camera te laag houdt of nog ingezoomd hebt en plots dichtbij een foto maakt.

Een onnatuurlijke pose en/of het toevoegen van bijkomende onnatuurlijke attributen geven de afbeelding een onnatuurlijk karakter en (kunnen) maken dat de afbeelding als een seksuele gedraging moet worden gekwalificeerd [5]. Te denken valt hierbij aan het (laten of dwingen tot het) aannemen van een seksualiserende houding, het poseren in seksualiserende en niet bij de leeftijd van de minderjarige en de situatie passende kleding, make-up of met voorwerpen of in een dusdanige houding dat nadruk op geslachtsdelen of andere lichaamsdelen (bijvoorbeeld billen of borsten) ligt.

Volgens jurisprudentie van de HR [6] is een strafbare afbeelding allereerst een “ afbeelding van een gedraging van expliciet seksuele aard, zoals die aan de hand van de afbeelding zelf kan worden vastgesteld, waaronder begrepen het op zinnenprikkelende wijze tonen van de geslachtsdelen of de schaamstreek. Het gaat hierbij om een gedraging die reeds door haar karakter strekt tot het opwekken van seksuele prikkeling”.

Daarnaast is ook strafbaar de minder expliciete afbeelding “ die weliswaar niet een gedraging van expliciet seksuele aard in de hiervoor aangegeven zin toont, maar die, gelet op de wijze waarop zij is tot stand gekomen eveneens strekt tot het opwekken van seksuele prikkeling. Hierbij kan het gaan om een afbeelding van iemand in een houding of omgeving die weliswaar op zichzelf of in andere omstandigheden "onschuldig" zouden kunnen zijn, maar die in het concrete geval een onmiskenbaar seksuele strekking heeft.”

Dit leidt tot de volgende beoordelingscriteria:

a. Karakter van de afbeelding

Afbeelding van een seksuele gedraging in de zin van art. 240b Sr is een afbeelding van een minderjarige:

betrokken bij een gedraging zoals omschreven in de Titel XIV van het Wetboek van Strafrecht, Misdrijven tegen de zeden;

in een onnatuurlijke pose;

Voor strafbaarheid is nodig dat het om een onnatuurlijke houding in seksuele zin gaat. Een houding kan eerder als zodanig worden aangemerkt, als deze bijvoorbeeld is aangenomen in een onnatuurlijke (bijvoorbeeld studio-) omgeving, in niet bij de leeftijd of normale, huiselijke situatie passende kleding of omgeven door voor de minderjarige ongebruikelijke attributen. Dit in tegenstelling tot dezelfde pose, die in een ogenschijnlijke huiselijke, “natuurlijke” omgeving en ogenschijnlijk spontaan is aangenomen.

in een duidelijk seksueel getinte houding;

waarbij de nadruk op de geslachtsdelen is gelegd of

waarbij uit het totale beeld duidelijk is dat het gaat om de geslachtsdelen.

Bijvoorbeeld:

- (al dan niet bedekte) borsten, billen of geslachtsdelen worden door de houding prominent naar voren en/of in beeld gebracht;

- de kleding is dusdanig onthullend of strak over lichaamsdelen getrokken, dat borsten/billen/geslachtsdelen nadrukkelijk in beeld worden gebracht;

- de foto/film is genomen vanuit “kikvorsperspectief” of een ander, ongebruikelijk camerastandpunt (bijvoorbeeld van onder naar boven gefotografeerd/gefilmd om nadruk op bepaalde lichaamsdelen of het ondergoed te leggen);

- op de foto/film vallen bepaalde lichaamsdelen (hoofd, handen, voeten) buiten het beeld omdat de focus op bepaalde andere lichaamsdelen of het ondergoed is;

- de geslachtsdelen/het ondergoed bevinden zich in het midden van de foto/film of vullen een groter deel van de afbeelding dan de rest van het lichaam;

- de borsten/billen/geslachtsdelen zijn niet prominent in beeld, maar zijn net of deels zichtbaar door de aangenomen houding of gedragen kleding;

- seksueel geduide gebaren, zoals halfgeopende mond, “zwoel” kijken, handen onder kleding (aanraking van borsten/billen/geslachtsdelen suggererend), het zuigen op of likken aan een vinger, het houden van handen onder borsten, op billen of heupen, enzovoorts;

- een hand van een ander persoon is te zien, die de minderjarige in een bepaalde positie zet of dwingt of lichaamsdelen buiten beeld houdt;

- de oorspronkelijke (eventueel “natuurlijke”) achtergrond is in de afbeelding weggehaald, waardoor de nadruk is komen te liggen op bepaalde lichaamsdelen of de geheel of gedeeltelijke naaktheid van de minderjarige.

Zelfs het vastleggen of vergroten en of inzoomen op bepaalde lichaamsdelen dat ook de geslachtsdelen zoals penis, balzak, anus, vagina en borsten is per definitie niet al meteen porno of seks en lustopwindend. Voor elke normale geestesgesteldheid zullen dit geen lust opwekkende beelden zijn, maar beelden van het menselijke lichaam en geslachtsdelen niets meer is dan een hand, neus, voet, oor, arm of been. Waarom en met welke reden gaat de overheid ons verbieden de schoonheid en of de lichamelijke ontwikkelingen van het menselijke lichaam vast te leggen op foto of video?

b. Context van de afbeelding

Afbeelding van een seksuele gedraging in de zin van art. 240b Sr is de afbeelding van een minderjarige met bijkomende onnatuurlijke (geregisseerde) factoren, bijvoorbeeld:

bepaalde kleding

Het gaat om kleding die een erotiserend(e) karakter of werking heeft of beoogt en niet bij de (leeftijd van de) minderjarige past, zoals schoenen met hoge hakken, schoenen in een te grote maat (bedoeld voor volwassenen), lingerie, strings, kanten (onder)kleding, jarretels, netpanty’s of –kousen, SM(-achtige) kleding, lederen kleding, rubberen kleding;

voorwerpen, attributen

Bijvoorbeeld veel make-up, seksattributen (dildo’s, vibrators, veren boa’s), SM- en bondageattributen (handboeien, zweepjes, maskers);

een omgeving waar een minderjarige normaal niet in verkeert

Ook de wetgeving houdt hier weer geen enkele rekening met de ontwikkeling van het kind, tijdens de seksuele ontwikkeling gaan ook minderjarige opzoek naar seksspeeltjes voor hun eigen bevrediging. Zoals het opzoek gaan in de ouderslaapkamer naar condooms dildo’s of zelfs een vibrator of andere seksspeeltjes van de ouders, na deze gevonden te hebben worden de speeltjes vanuit nieuwsgierigheid gebruikt, en de handelingen met een seksspeeltje of alleen het speeltje zelf in de hand te houden vast gelegd met de camera om deze speeltjes of seksuele ervaringen met andere te delen. Continu wordt er door de wetgeving aan de seksuele ontwikkeling en de behoeftes voorbij gegaan en wordt er net gedaan of kinderen geen seksuele gevoelens, interesses en ontwikkeling hebben en elk kind dat een gevonden dildo of vibrator van moeders gevonden heeft en zo op de foto ge poseert staat seksueel misbruik en kinderporno is. Elk kind dat seksuele interesses heeft en in de ouderslaapkamer opzoek gaat naar 18+ speeltjes ze wel zou vinden, het kan gaan om alleen het showen voor de fun, kijk mijn ouders hebben en gebruiken ook seksspeeltjes. Of van kijken hoe het voelt als een piemel het lichaam binnen gaat, en gebruikt daar de vibrator of dildo van moeders voor.

Zo is ieder kind met zijn of haar eigen seksuele ontwikkeling bezig, en ontdekt men zelf de lekkere plekjes van het eigen lichaam.

Het feit dat een minderjarige in een kunstmatige studio-omgeving is gefotografeerd, maakt die omgeving nog niet meteen tot een voor die minderjarige onnatuurlijke omgeving waar hij/zij normaal niet verkeert. Dit is echter anders als de omgeving waarin de minderjarige afgebeeld wordt bijvoorbeeld een sfeer van prostitutie of een anderszins seksuele sfeer bedoelt weer te geven.

Als “niet onnatuurlijke omgeving” moeten worden gezien de huiselijke sfeer van de minderjarige of een voor de minderjarige veilige omgeving waarbinnen naturisme en nudisme voor de minderjarige normaal zijn;

wijze van totstandkoming

De wijze van totstandkoming van de afbeelding kan deze een “kennelijk seksuele strekking” geven. Zo kan er sprake zijn van het bewerken van beelden door toevoegen van (gesproken) teksten, samenvoegen van beelden, uitsnijden van delen, weghalen van oorspronkelijke elementen en achtergronden, waardoor een seksuele strekking is verkregen. Ook kan sprake zijn van het (al dan niet heimelijk) maken van opnames, waarbij het standpunt van de camera, de regievoering door de verdachte of het inzoomen op een slachtoffer de nadruk legt op bepaalde lichaams- of geslachtsdelen of handelingen.

Volgens dezelfde wetgeving mag je niemand regisseren om een bepaalde actie of houding aan te nemen, als er een foto of film gemaakt word en er plots kinderen door het beeld lopen. Als kinderen net te dicht langs een cameralens lopen en onverwachts de geslachtsdelen groot in beeld komen, is dit al een aanname en een veroordeling van de productie van kinderporno. Juist m dit soort misstanden te voorkomen zou je juist op zo’n moment moeten regisseren, maar als je juist beelden, momenten of bepaalde standen en poses gaat regisseren komen de beelden niet meer spontaan en natuurlijk over maar juist gemaakt.

2.4 Verwerking van het materiaal ten behoeve van de rechtszaak

Om ieder risico van (verdere) verspreiding van het kinderpornografisch materiaal te voorkomen, wordt het op geen enkele wijze onderdeel van het procesdossier.

Teneinde inzicht te verschaffen in de omvang en aard van het materiaal omschrijft de verbalisant het door hem/haar onderzochte beeldmateriaal (of een representatieve selectie daarvan) met gebruikmaking van de basisfactoren zoals genoemd in de Richtlijn voor strafvordering Kinderpornografie en de elementen van art. 240b Sr. De in het beeldmateriaal zichtbare strafbare elementen worden opgenomen in de zogenaamde “collectiescan”, die een representatief beeld geeft van de totaal onderzochte collectie beeldmateriaal. Het openbaar ministerie verwerkt deze strafbare elementen vervolgens in de tenlastelegging.

De context verspreiding of het risico hiervan is ook een overbodig punt, mensen die inderdaad de echte beelden van kinderporno waarop kinderen door ouderen gedwongen worden sex met hen te hebben. Als de producent van deze beelden bezit en verspreid onder andere kindermisbruikers en pedofielen die kinderen seksueel misbruiken en binnen dringen, maar een minderjarige die onder de douche of in bad zit, op een naaktcamping of strand, of in een sauna zit is op niet één manier kinderporno en seksueel prikkelend dus kan nooit strafbaar zijn. Ook als een minderjarige zelf er vrijwillig voor gekozen heeft beelden van eigen masturbatie op welke manier dan ook te delen met de buitenwereld zou niet strafbaar gesteld mogen en moeten worden, het is een eigen keuze van de persoon zelf en iedereen mag beslissen wat men met het eigenlichaam doet, zoals het nemen van een piercing als een naakte fotoshout bij een fotograaf als kunt of om de schoonheid van het eigen lichaam vast te leggen.

Voor een goed beeld van de verdachte of de te nemen beslag- en vervolgingsbeslissing, ten behoeve van gedragskundige rapportages of ten behoeve van de beslissing te nemen door de rechter, kan het noodzakelijk zijn in het proces-verbaal aandacht te besteden aan gevonden ander en/of niet-strafbaar materiaal (zoals legale pornografie of materiaal waaruit andere (seksuele) voorkeuren naar voren komen).

In deze tekst blijkt dat blijkbaar ook politie en justitie bezig zijn met discriminatie over iemands geaardheid, en wordt iemand dus ook afgerekend op geaardheid en of seksuele voorkeur.

Daarnaast stelt de verbalisant een zogenaamde toonmap samen met een beperkte maar representatieve hoeveelheid strafbaar materiaal. Uitgangspunt bij het selecteren van deze als voorbeeld dienende afbeeldingen is dat de selectie een voor de te nemen beslissingen representatief en zo volledig mogelijk beeld geeft van het inbeslaggenomen materiaal. In deze toonmap kunnen, in overleg met de officier van justitie en afhankelijk van de overige bewijsmiddelen in de zaak, ook afbeeldingen worden opgenomen die gelet op de stand van de wetgeving en jurisprudentie niet onverkort (en zonder bijkomend bewijs) kunnen gelden als strafbare handeling, maar die een goed beeld kunnen geven van het (internet)gedrag van de verdachte, zijn voorkeuren of intenties of die mogelijk ook ontlastend kunnen werken.

Deze toonmap wordt ter beschikking gesteld aan de officier van justitie die deze als stuk van overtuiging zo nodig voorafgaand aan of op de zitting aan de zittingsdeelnemers kan tonen. Deze stukken worden niet aan het dossier toegevoegd en na de zitting door de officier van justitie weer ingenomen. Deze afbeeldingen zijn voorafgaand aan de zitting voor de procesdeelnemers beschikbaar om ingezien te worden. Dit wordt door de officier van justitie in de dagvaarding of andere aan de dagvaarding voorafgaande correspondentie aan de verdediging en de rechtbank aangegeven.

2.5 Bewaren van het materiaal ten tijde van de rechtsgang en vernietiging daarna

Het openbaar ministerie (zowel in eerste als in de tweede lijn) draagt zorg voor een zorgvuldige afhandeling van de afbeeldingen die als stuk van overtuiging ter beschikking zijn gesteld aan de officier van justitie. Deze afbeeldingen en gegevensdragers worden in een beveiligde omgeving in een kluis op het parket opgeslagen en blijven ook voor een eventuele behandeling in tweede aanleg beschikbaar. Het openbaar ministerie draagt na het onherroepelijk worden van de strafzaak zorg voor het vernietigen van de toonmap.

3. Vervolging

3.1 Vervolging van verdachten

De beslissing om een verdachte wel of niet te vervolgen, en zo ja op welke wijze, wordt genomen met inachtneming van de in hoofdstuk 1 beschreven achtergronden en belangen.

3.2 Beslagbeslissing

3.2.1 Gezamenlijkheid van voorwerpen

De beslissing over het beslag wordt genomen op basis van de staat van het inbeslaggenomen goed ten tijde van de inbeslagneming. Zo wordt een computer met daarin een of meerdere harde schijven beoordeeld als één geheel, ook al zijn de harde schijven in de loop van het onderzoek wellicht gescheiden geweest van de computerkast. In de jurisprudentie wordt dit ook wel aangeduid als “een gezamenlijkheid van voorwerpen met betrekking tot welke het bewezenverklaarde is begaan”[7].

Deze gezamenlijkheid van voorwerpen (bijvoorbeeld de computer met één of meer harde schijven waarop kinderporno is aangetroffen) kan worden beschouwd als een voorwerp met behulp waarvan het feit is begaan of voorbereid, dat bovendien – in zijn geheel dus – van zodanige aard is dat het ongecontroleerde bezit daarvan in strijd is met de wet of het algemeen belang en is daarmee vatbaar voor onttrekking aan het verkeer (art. 36c Sr).

3.2.2 Computerkasten en laptopbehuizingen

Met betrekking tot computerkasten en laptopbehuizingen van computers waarop strafbaar materiaal is aangetroffen wordt, zodra het onderzoek dat toelaat, gehandeld als ware deze onttrokken verklaard (art. 116 lid 2 Sv) of wordt – in geval verdachte geen afstand heeft gedaan – een machtiging tot vernietiging (art. 117 Sv) gegeven.

3.2.3 Harde schijven en andere gegevensdragers

De uit de computerkast verwijderde harde schijven en alle andere gegevensdragers waarop kinderpornografie of ander strafbaar of relevant materiaal is aangetroffen dat aan de rechter wordt voorgelegd, dienen – ongeacht of afstand is gedaan – te worden gedeponeerd. Het beslag op deze goederen wordt eerst na het onherroepelijk worden van de zaak afgedaan, conform het vonnis of de opdracht van de officier van justitie.

Gegevensdragers waarop weliswaar geen strafbaar materiaal is aangetroffen, maar wél materiaal waarmee in de toekomst kinderpornografische afbeeldingen zouden kunnen worden samengesteld (bijvoorbeeld schoolfoto’s of (heimelijk) gemaakte foto’s van kinderen in zwembaden of speeltuinen) zijn gelet op art. 36d Sr vatbaar voor onttrekking aan het verkeer omdat het ongecontroleerde bezit daarvan in strijd is met het algemeen belang.

3.2.4 Vermenging van strafbaar en niet-strafbaar materiaal

Het komt regelmatig voor dat een verdachte op een gegevensdrager zowel kinderpornografisch materiaal als andere, niet-strafbare (vaak privé)bestanden heeft verwerkt of opgeslagen. Daarmee heeft de verdachte strafbaar en niet-strafbaar materiaal vermengd. Een verzoek van een verdachte na de inbeslagneming van computers en andere gegevensdragers dan ook (al dan niet ter terechtzitting) om teruggave van ofwel de gegevensdragers ofwel de niet-strafbare bestanden op die gegevensdragers, wordt in beginsel niet ingewilligd. Daartoe is het volgende redengevend:

- De keuze om deze bestanden met elkaar te vermengen dient geheel voor risico van de verdachte te komen.

- De opsporingscapaciteit en de forensische software zijn niet ingericht noch bedoeld om alle bestanden van een gegevensdrager (bij een gemiddelde computer zijn dat er al snel 100.000 of meer) stuk voor stuk en minutieus op strafbaarheid te onderzoeken, te wissen, te kopiëren of van andere bestanden te scheiden. Bovendien is bijzondere expertise nodig voor het beoordelen van afbeeldingen. Het zoeken naar afbeeldingen vereist eveneens bijzondere expertise; niet alle bestanden binnen een gegevensdrager zijn immers “vindbaar” of te openen (bijvoorbeeld door encryptie) en strafbaar materiaal kan in ogenschijnlijk andersoortige bestanden verstopt zitten.

- Bij de huidige stand van de digitale technieken is het “wissen” van bestanden van een gegevensdragers niet waterdicht: er kan niet gegarandeerd worden dat (delen van) de bestanden niet achterblijven op de gegevensdrager en (met tegenwoordig vrij algemeen verkrijgbare software) weer teruggehaald kunnen worden. Bovendien ontwikkelt de techniek zich dusdanig snel, dat mogelijkheden tot terughalen van bestanden die nu niet bestaan, wellicht morgen algemeen goed zijn geworden. Derhalve kan bij teruggave van gegevensdragers of losse bestanden geen garantie worden gegeven dat politie en openbaar ministerie geen kinderpornografie (terug) in de samenleving brengen en vormen de werkzaamheden hiervoor een onaanvaardbare werkbelasting voor de opsporingsinstanties [8].

Om deze laatste reden worden in beginsel ook geen gegevensdragers teruggegeven die niet op inhoud onderzocht zijn, beschadigd, onleesbaar of niet te openen zijn.

Dus als een persoon op een één of andere manier ongezien en ongewild per ongeluk op welke manier en wijze dan ook zonder zelf weet van het bezit of het downloaden ervan, kunnen deze bestanden tussen of op een locatie terecht komen waar voor de eigenaar van de computer of welke opslagmateriaal dan ook belangrijk zijn zoals privé foto’s van overleden dierbare, maar ook tussen contracten en andere belangrijke documenten. Als deze gegevensdragers in beslag genomen zijn wordt er een deel van iemands geschiedenis en of jeugd afgepakt, een stuk uit het verleden van je leven. Als vervolgens deze gegevensdragers zelfs nog vernietigt gaan worden dan wis je express iemands verleden, herinneringen van vakanties of van personen die nu overleden zijn. Deze herinneringen die je op beeld had worden je nu express ontnomen, hier is geen enkel goed woord voor over, deze zelfde corrupte politie en justitie zetten alles op alles als na een inbraak deze spullen met emotionele waarde terug te brengen naar de eigenaar, terwijl dit tuig zelf persoonlijke, belangrijke en emotionele bezittingen van mensen afpakt en laat vernietigen.

Over de financiële schade van alle in beslag genomen apparatuur heb ik nog niet gesproken, maar ook apparatuur dat onvervangbaar is. En men vergeet de schade die een zogenaamde dader en het gezin maar ook de overige familieleden het hele leven met zich mee dragen.

Deze schades zijn nooit met geen enkel geldbedrag of wat en hoe dan ook goed te maken, de schade en vloek op naam van de zogenaamde dader die een onschuldige naturist of tiener het leven licht zoals het onterecht niet meer krijgen van een V.O.G. zonder ooit één vlieg te hebben kwaad gedaan!

Dit is het leed dat Nederlandse Overheid heet!

OVERGANGSRECHT

De beleidsregels in deze aanwijzing hebben onmiddellijke gelding vanaf de datum van inwerkingtreding.

[1] Tweede Kamer, vergaderjaar 1994–1995, 23 682, nr. 5 en Tweede Kamer, vergaderjaar 2001–2002, 27 745, nr. 6.

[2] Zie: https://www.om.nl/onderwerpen/kinderporno/ onder Pubers in beeld.

[3] Hierbij kan bovendien worden overwogen dat onbekend is of de verzorgers of opvoeders van die afgebeelde minderjarigen hebben ingestemd met het maken van de afbeeldingen of dat het van de kant van de gefotografeerde op prijs wordt gesteld dat verdachte over die foto’s kan blijven beschikken (Hof ’s-Hertogenbosch,10-7-2007, 20-000513-07, niet gepubliceerd.

[4] Zie HR 24 juni 2014, ECLI:NL:HR:2014:1497.

[5] Kamerstukken II 1994/95, 23 682, nr. 5, p. 9-11; Kamerstukken II 1994.95, 67-4005 e.v..

[6] Zie HR 7 december 2010, ECLI: NL:HR:2010:BO6446.

[7] Zie HR 12 juli 2011, ECLI:NL:HR:2011:BQ2488; Hof Amsterdam 26 april 2013, ECLI:NL:GHAMS:2013:BZ8885; AG Knigge in zijn conclusie bij HR 14 januari 2014, ECLI:NL:PHR:2013:2390; Hof Den Bosch, 10 februari 2014, ECLI:NL:GHSHE:2014:317.

[8] Zie Rechtbank Den Haag, 26 november 2010, ECLI:NL:RBSGR:2010:BO5163; Rechtbank Amsterdam, 2 juli 2013, RBAMS:2013:3947; Hof Amsterdam, 13 september 2013,23-002993-13 (niet gepubliceerd); Rechtbank Noord-Holland/ Haarlem, 26 maart 2015, ECLI:NL:RBNHO:2015:2996.

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kabinet geeft toe aan FVD: 'Ja, wij sluiten juridisch bindende overeenkomsten met het World Economic Forum'

  Kabinet geeft toe aan FVD: ‘Ja, wij sluiten juridisch bindende overeenkomsten met het World Economic Forum’ Door  Michael van der Galien   18 december 2021 Het kabinet heeft “juridisch bindende overeenkomsten” gesloten met het World Economic Forum van Great Reset-propagandist Klaus Schwab. Dat bekent het kabinet in antwoord op Kamervragen die ingediend zijn door Gideon van Meijeren van Forum voor Democratie. We zijn onderhand allemaal bekend met het World Economic Forum (WEF) van Klaus Schwab. Deze globalistische organisatie wil dat het coronavirus gebruikt wordt om een wereldwijde Great Reset uit te voeren, waarbij er eigenlijk gewoon overal een totalitaire controlestaat moet worden ingevoerd. Want dat is “veilig” en “efficiënt.” Nee, dat is geen samenzweringstheorie. Schwab is daar heel eerlijk over in boeken die hij hierover geschreven heeft (zoals  Covid-19: The Great Reset ), en ook op  de website van het WEF  worden dit soort onderwerpen openlijk besproken. De inhoud van die pl

Kinderporno de zondebok en schandpaal van de overheid

Kinderporno de zondebok en schandpaal van de overheid   Hoe vaak lees je het zowel in de krant, het internet of verschijnt het bericht op de radio en televisie, dat er mensen zijn opgepakt voor het in het bezit hebben van kinderporno. De wetgeving en overheid houden vol dat het alleen om beelden gaat van seksueel kindermisbruik, maar in de praktijk en vele nieuws berichten blijken ook tot de verbazing de allerdaagse normale dingen tot kinderporno en dus een zedenmisdrijf zijn.   Sinds wanneer is een douche nemen een zedenmisdrijf? Sinds wanneer is het nemen van een sauna een zedenmisdrijf? Sinds wanneer is een bezoek aan het naaktstrand een zedenmisdrijf? Sinds wanneer is naturisme een zedenmisdrijf? Sinds wanneer is het vrijwillig zonder dwang seks hebben een zedenmisdrijf?   De overheid en zowel politie, justitie en het OM blijven ontkennen dat de opgenoemde punten niets met een zedenmisdrijf of kinderporno te maken hebben, maar toch zijn er genoeg zaken bewijzen en feiten waar dit w

slachtofferloze misdaad Kinderpornobezit weer legaal in het komende decennium

Kinderpornobezit weer legaal in het komende decennium Men beschuldigt de voorstanders voor onbeperkte  vrijheid van meningsuiting  vaak van spelen met onderbuik-argumenten. Als er één discussie is waar wel de onderbuik regeert is het over  pedofielen  of specifieker;  kinderporno .  Rick Falkvinge  van de Zweedse  Piratenpartij  schoof zijn weerzin tegen kinderporno opzij en geeft drie rationele redenen waarom in het komende decennium het privébezit van  kinderpornografie  weer legaal zou moeten worden. http://falkvinge.net/2012/09/07/three-reasons-child-porn-must-be-re-legalized-in-the-coming-decade/ Een deel van zijn argument is krachtig samengevat door  Lars Hallberg : It’s not illegal to film a murder. It’s not illegal to possess a film of a murder. But it’s still illegal to murder people. And it’s illegal to initiate a murder for the purpose of filming it. If you have taken part in a murder and have film of it, the film may be usable as proof against you. Ondanks zijn pleidooi zij